Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen tavoittelemaan Lamborghini Super Trofeo Aasian ratamestaruutta.

Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen tavoittelemaan Lamborghini Super Trofeo Aasian ratamestaruutta - Kaksikko muodostaa suomalaistiimin ja ajaa PRO-AM -luokan tittelistä Maaliskuun viimeisenä viikonloppuna Malesian Sepangin entiseltä Formula-1 radalta käynnistyvässä Lamborghini Super Trofeo Aasian ratasarjassa nähdään jälleen suomalaisväriä kun kuopiolainen Elias Niskanen, 19, ja jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 47, muodostavat sinivalkoisen autokunnan ja lähtevät ajamaan PRO-AM -luokan mestaruudesta. Kaksikko ajaa saksalaisen Leipert Motorsport tiimin 620 hevosvoimaisella Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO -autolla ja Malesian lisäksi hakevat korkeimpia mestaruuspisteitä niin Thaimaan Buriramin, Japanin Fujin ja Suzukan kuin Kiinan Shanghain sekä Italian Misanon kilparadoilta. 12 osakilpailun mittainen kilpailukausi huipentuu lokakuun viimeisenä viikonloppuna Lamborghinin tehtaan lähellä sijaitsevalle Adriaticon kilparadalle, jossa ajetaan ns. World Finals eli MM-kilpailut yhdessä Euroopan ja Amerikan ratasarjojen parhaimpien kuljettajien kuljettajat kanssa. Kilpailukaudesta 2014 lähtien Lamborghini Super Trofeo Euroopan ja Aasian ratasarjoja ajanut Mikko Eskelinen on viimeisen kuuden kilpailukauden aikana voittanut niin Aasian mestaruuden kuin kolme muuta mitalisijoitusta. Vuonna 2018 hän voitti Aasian PRO-AM -luokan mestaruuden espoolaisen Juuso Puhakan kanssa ja nyt siis tavoittelee toista titteliään vuonna 2019 Aasian Formula Renault ratasarjassa neljänneksi sijoittuneen Elias Niskasen kanssa. - Lamborghini Super Trofeo ratasarjat niin Euroopassa kuin Aasiassa ovat niin tasoltaan kuin laadultaan ehkäpä parhain mahdollinen porras ennen GT3-luokan autoja; 620 hevosvoimaiset Huracan EVO -kilpa-autot ovat kaikki teknisesti toisiinsa nähden identtisiä ja siten kuljettajien ajotaidot ovat se, mikä paremmuusjärjestyksen ratkaisee. Lisäksi kun kilpailut ajetaan GT3-luokan GT World Challenge autojen kanssa samana viikonloppuna niin kaikilla on mahdollisuus tutustua myös ns. pääluokan tiimien toimintaan, Eskelinen kertoo. - Viimeiset kuusi kilpailukautta olen erinomaisesti viihtynyt näissä sarjoissa ja nyt minulla on ilo sekä ennen kaikkea kunnia kilpailla toisen rata-autoilun Suomenmestarin kanssa. Lokakuussa Barcelonan testeissä Elias näytti osaamistaan ja se vakuutti niin minut kuin saksalaisen Leipert Motorsport tiimin insinöörit. Sen jälkeen ja koko talven ajan olemme kovasti tehneet töitä kauden 2020 sarjaa ajatellen ja uskon, että meillä on hyvät mahdollisuudet yltää tavoitteesiimme, urallaan myös kaksi rata-autoilun Suomenmestaruutta pokannut Eskelinen jatkaa. Elias Niskanen noudattaa suunniteltua urheilujan urapolkua ja siirtyy formuloista GT-autoihin Vuonna 2014 Kartingin KFJ-luokan NEZ-sarjan pronssitilan jälkeen Elias Niskanen nousi ajamaan kotimaisen rata-autoilun Formula Ford -luokkaa ja se vuonna 2016 palkittiiin Suomenmestaruudella sekä kaudella 2018 Suomen CUP-mestaruudella. Nousijohteinen ura laajeni kansainväliseksi kun vuonna 2019 Niskanen ajoi Aasian Formula Renault sarjaa, jossa oli lopulta neljänneksi nopein. Kuopiolaisen tie Lamborghini Super Trofeo EVO auton rattiin vei suomalaisen GTM Motorsportin ja saksalaisen Leipert Motorsportin järjestämän ns. Shoot Out tilaisuuden kautta, jossa niin Elias Niskanen kuin tamperelainen nuori 16-vuotias Porsche Junior Driver Luka Nurmi tekivät kummatkin poikkeuksellisen vahvat suoritukset. - Kun vuonna 2019 tein taustajoukkojeni ja yhteistyökumppaneideni kanssa päätöksen lähteä kilpailemaan Aasian Formula Renault sarjaan niin samalla jo suunnittelimme tulevaa eli siirtymistä GT-autoihin. Moottoriurheilussa nopeille kuljettajille on aina kysyntää ja siten tavoitteena on nyt näyttää osaamiseni ja siten edetä ammattilaisuralla eteenpäin. Kaksi vuotta sitten Juuso Puhakka voitti Aasian ratamestaruuden ja se kaudelle 2019 avasi hänelle oven Lamborghinin tehdastiimin alaiseen tiimiin, Niskanen kertoo. - Lokakuussa 2019 Barcelonan ns. Shoot Out tilaisuudessa sain yhden testipäivän verran näyttää osaamistani ja kun täytin myös omat asettamani tavoitteet niin tiesin, että suunnitelmassa hypätä GT-auton rattiin on oikea ratkaisu. Lisäksi kun nyt saan tiimikaverikseni sarjan jo kertaalleen voittaneen ja kolme muuta mitalisijoitusta saavuttaneen toisen suomalaiskuljettajan niin lähtökohdat ovat erittäin hyvät; Mikolta löytyy runsaasti kilpailukokemusta kaikilta ajettavilta radoilta ja tiimillä on lähes kymmenen vuoden kokemus samasta sarjasta niin luottavaisin mielin voimme kilpailukauden avausta odotella, Niskanen kertoo. Sarjan televisiointi C More TV-kanavilla Jokainen sarjan osakilpailuista on nähtävissä internetin välityksellä ns. Live-Stream -lähetyksinä. Sen lisäksi C More TV-kanavat lähettävät ns. jälkilähetyksenä koosteen jokaisesta osakilpailuviikonlopusta ja muutenkin niin Elias Niskanen kuin Mikko Eskelinen vie katsojat sosiaalisen median kanaviemme kautta suomalaiskuljettajien ns. sisäpiiriin eli videoblogien kautta voi seurata kilpailuviikonlopun tapahtumia. Lamborghini Super Trofeo Asia 2020 osakilpailut: - 27.-29.03.2020 - Sepang (Malesia) - 24.-26.04.2020 - Buriram (Thaimaa) - 22.-24.05.2020 - Fuji (Japani) - 19.-21.06.2020 - Suzuka (Japani) - 11.-13.09.2020 - Shanghai (Kiina) - 28.-29.10.2020 - Misano (Italia) - 30.-31.10.2020 - World Finals Misano (Italia) Kisaviikonloppu sisältää - 2x 60 mins harjoitukset - 2x 15 mins aika-ajot - 2x 50 mins osakilpailut Elias Niskanen CV: - 2019 - 4. AFR Asian Formula Renault - 2018 - 1. Formula Ford CUP-MESTARUUS - 2016 - 1. Formula Ford SUOMENMESTARUUS - 2015 - 2. Formula Ford SM-sarjassa - 2014 - 3. Karting NEZ KFJ Rudskogen Norja - 2012 - 2. Kartingin KF6 Challenge sarjassa Mikko Eskelinen CV - 2019 - Lamborghini Super Trofeo Europe PRONSSI - AM (6/14 podium) - 2018 - Lamborghini Super Trofeo Asia MESTARUUS - PRO-AM (12/14 podium) - 2017 - Lamborghini Super Trofeo Asia HOPEA - PRO-AM (10/14 podium) - 2016 - Ralli SM-sarja: SM1-luokka 5. - 2015 - Lamborghini Super Trofeo Europe HOPEA & MM-PRONSSI - PRO-AM (9/14 podium) - 2014 - Lamborghini Super Trofeo Europe 4. - PRO-AM (7/14 podium) - 2013 - Audi R8 GT3 Portugal SuperCars Series MESTARUUS - 2012 - Audi R8 GT3 Spanish GT MESTARUUS (9/12 podium) - 2011 - Suomen MM-rallin tuotantoautojen luokan 7. sija (Mitsubishi Lancer Evolution X) - 2010 - Rallin Suomi Cup MESTARUUS (Mitsubishi Lancer Evolution IX) ja FIA GT3 EM-sarjan 9. (Ford GT3) - 2009 - Lamborghini Gallardo GT3 SUOMENMESTARUUS (5/12 voittoa, 10/12 podium) - 2008 - BMW 320si 6/12 voittoa (9/12 podium), FIA ETCC Salzburg 7. ja 8. - 2008 - BMW 320si Super Touring SUOMEN- ja VIRONMESTARUUDET - 2006-2009 - Valikoituja Endurance ja rallikilpailuja Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO tekniset tiedot - Moottori: V10 IDS, 5.2l - Maksimi teho: 620hv (456kw) @ 8250rpm - Maksimi vääntö: 570 Nm @ 6500rpm - Voimansiirto: 6-vaihteinen sekventaali - Renkaat edessä: Pirelli 305/660-18 DH - Renkaat takana: Pirelli 315/680-18 DH - Akseliväli: 2620mm - Paino: 1270kg - Bensatankin koko: 118l

(teksti: Jani Kekoni)