Euroopan ratasarjat käynnistyvät elokuussa!

Euroopan ratasarjat käynnistyvät elokuussa - Suomenmestarit Elias

Niskanen ja Mikko Eskelinen ajamaan Lamborghini Super Trofeo ratasarjan

Euroopanmestaruudesta.


Alunperin kansainvälisen rata-autoilun kilpailukausi piti käynnistyä

maaliskuun lopulla Malesian Sepangin entisellä Formula 1-radalta, jossa

suomalaiskuljettajat, kuopiolainen Elias Niskanen ja Jyväskyläläinen

Mikko Eskelinen piti aloittaa urakkansa Lamborghini Super Trofeo Aasian

kilpasarjassa. Kuitenkin maailmanlaajuisen Koronavirus -pandemian myötä

sarja peruuntui ja siten myös heidänkin kilpailuohjelmansa meni uusiksi.


Nyt kun Euroopassa pandemia on vihdoin alkanut hellittämään niin sen

myötä valtioiden rajat ovat avautumassa niin siten myös

kilpa-ajoneuvojen moottoreita ollaan käynnistämässä. Kuitenkaan, koska

kaudella 2020 ei Aasian ratasarjaa ajeta, tullaan Niskanen ja Eskelinen

näkemään Lamborghini Super Trofeo Euroopan ratasarjan PRO-AM luokassa,

jossa he saksalaisen Leipert Motorsport tiimin 620 hevosvoimaisella

Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO -autolla tavoittelevat 10

osakilpailun mittaisen kilpasarjan mestaruutta.


Eskelinen suuntaa jo uransa 13 kansainväliseen kilpailukauteen

hallitsevana Lamborghini Super Trofeo EM-pronssimitalistina. Vuodesta

2014 lähtien Lamborghini Super Trofeo Euroopan ja Aasian ratasarjoja

ajanut suomalainen on viimeisen kuuden kilpailukauden aikana voittanut

niin Aasian mestaruuden kuin kolme muuta mitalisijoitusta. Hänen

viimeisin titteli on vuodelta 2018, jolloin hän nappasi Aasian PRO-AM

-luokan mestaruuden espoolaisen Juuso Puhakan kanssa.


Vuonna 2014 Kartingin KFJ-luokan NEZ-sarjan pronssitilan jälkeen Elias

Niskanen nousi ajamaan kotimaisen rata-autoilun Formula Ford -luokkaan

ja se vuonna 2016 palkittiiin Suomenmestaruudella sekä kaudella 2018

Suomen CUP-mestaruudella. Nousijohteinen ura laajeni kansainväliseksi

kun vuonna 2019 Niskanen ajoi Aasian Formula Renault sarjaa, jossa oli

lopulta neljänneksi nopein.


Kuopiolaisen tie Lamborghini Super Trofeo EVO auton rattiin vei

suomalaisen GTM Motorsportin ja saksalaisen Leipert Motorsportin

järjestämän ns. Shoot Out tilaisuuden kautta, jossa niin Elias Niskanen

teki poikkeuksellisen vahvan suorituksen.


- Kun vuonna 2019 tein taustajoukkojeni ja yhteistyökumppaneideni kanssa

päätöksen lähteä kilpailemaan Aasian Formula Renault sarjaan niin

samalla jo suunnittelimme tulevaa eli siirtymistä GT-autoihin.

Moottoriurheilussa nopeille kuljettajille on aina kysyntää ja siten

tavoitteena on nyt näyttää osaamiseni ja siten edetä ammattilaisuralla

eteenpäin. Kaksi vuotta sitten Juuso Puhakka voitti Aasian

ratamestaruuden ja se kaudelle 2019 avasi hänelle oven Lamborghinin

tehdastiimin alaiseen tiimiin josta tie on vienyt GT3-auton rattiin,

Niskanen kertoo.


- Lokakuussa 2019 Barcelonan ns. Shoot Out tilaisuudessa sain yhden

testipäivän verran näyttää osaamistani ja kun täytin myös omat

asettamani tavoitteet niin tiesin, että suunnitelmassa hypätä GT-auton

rattiin on oikea ratkaisu. Lisäksi kun nyt saan tiimikaverikseni sarjan

jo kertaalleen voittaneen ja kolme muuta mitalisijoitusta saavuttaneen

toisen suomalaiskuljettajan niin lähtökohdat ovat erittäin hyvät;

Mikolta löytyy runsaasti kilpailukokemusta kaikilta ajettavilta radoilta

ja tiimillä on lähes kymmenen vuoden kokemus samasta sarjasta niin

luottavaisin mielin alkavaan kilpailukauteen starttaamme, Niskanen

kertoo.


Lamborghini Super Trofeo Europe 2020 käynnistyy elokuun toisella

viikolla Italian Misano Adriaticon kilparadalta, josta noin kuukauden

välein matkataan Saksan Nürburgringin, Espanjan Barcelonan ja Belgian

SPA-Francorchampsin kilparadoille. Poikkeuksellinen vuosi huipentuu

marraskuun puolivälissä Etelä-Ranskan Paul Ricardin Formula-1 radalle,

jossa ei koskaan ole ajettu näin vuodenaikaan nähden myöhäiseen

ajankohtaan. Pohjoisen jäämiehille se sopii hienosti.


- Viimeiset kuusi kilpailukautta olen erinomaisesti viihtynyt näissä

laadukkaissa kansainvälisissä kilpasarjoissa ja nyt minulla on ilo sekä

ennen kaikkea kunnia kilpailla toisen rata-autoilun Suomenmestarin

kanssa. Lokakuussa Barcelonan testeissä Elias näytti osaamistaan ja se

vakuutti niin minut kuin saksalaisen Leipert Motorsport tiimin

insinöörit. Sen jälkeen koko talven sekä kevään ajan ajan olemme kovasti

tehneet töitä nyt vihdoin elokuussa käynnistyvää kilpasarjaa ajatellen

ja uskon, että meillä on hyvät mahdollisuudet yltää tavoitteesiimme,

urallaan myös kaksi rata-autoilun Suomenmestaruutta pokannut Eskelinen

kertoo.


- Misano on fyysisesti kaikkein kovin, koska Eurooppaa piinaava 40

lämpöasteen helle on silloin kovimillaan. Vastaavasti viimeisessä Nizzan

lähellä ajettavissa kilpailuissa koetaan välimerelliset alkutalven

olosuhteet, joten haastetta tulee riittämään. Kilpailukaukauteen

valmistautuminen on jo täydessä vauhdissa kun itse olen runsaasti

hikisiä päiviä simulaattorissa viettänyt. Lisäksi Elias on pitänyt

ajotuntumaa yllä seinäjokelaisen HMH Racingin Formula-3 autolla, jolla

hän myös heinäkuussa tulee yhden kilpailun Suomessa ajamaan. Kyllä tässä

omia ajohanskojakin isosti polttelee, joten minunkin puolestani

kilpailukausi voisi alkaa vaikka heti, Eskelinen jatkaa.

(teksti: Jani Kekoni)


Lamborghini Super Trofeo Europe 2020 osakilpailut:

- 07.-09.08.2020: Misano Adriatico, Italia

- 04.-05.09.2020: Nürburgring, Saksa

- 09.-11.10.2020: Barcelona, Espanja

- 20.-24.10.2020: SPA-Francorchamps, Belgia

- 13.-15.11.2020: Paul Ricard, Ranska


Kisaviikonloppu sisältää

- 2x 60 mins harjoitukset

- 2x 15 mins aika-ajot

- 2x 50 mins osakilpailut


Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO tekniset tiedot

- Moottori: V10 IDS, 5.2l

- Maksimi teho: 620hv (456kw) @ 8250rpm

- Maksimi vääntö: 570 Nm @ 6500rpm

- Voimansiirto: 6-vaihteinen sekventaali

- Renkaat edessä: Pirelli 305/660-18 DH

- Renkaat takana: Pirelli 315/680-18 DH

- Akseliväli: 2620mm

- Paino: 1270kg

- Bensatankin koko: 118l